Gå direkt till textinnehåll

Hur går rekrytering till för jobb i ambulans?

Syftet med vår rekryteringsprocess är att utvärdera om du har rätt kompetens för att klara av jobbet i ambulans på lång sikt. Så här går rekryteringen till hos oss - steg för steg.

Rekryteringsprocess - ambulans

Urval

Vi bedömer din ansökan och kontrollerar om du har rätt kompetens. 

Intervju

Du möter någon av AISABs chefer på stationen för en kompetensbaserad intervju.

Körtest

För att se hur du behärskar bilkörning i stadstrafik gör du ett körtest tillsammans med en av våra trafikinstruktörer.

Fystest 

Du gör ett fysiologiskt test med en personlig tränare för att utvärdera din styrka, balans, kondition och bålstyrka. Här kan du läsa mer om fystestet och vad det innehåller.

Kontroller

Ditt körkort, legitimation hos Socialstyrelsen och IVO kontrolleras och vi begär in utdrag från polisens belastningsregister.

Referenstagning 

Vi kontaktar dina referenser från de senaste och mest relevanta jobben. Minst en ska ha varit chef över dig. 

Löneförhandling och avtal

Om du erbjuds anställning kommer vi överens om lön och skriver därefter anställningsavtal.